Is er leven na de dood? Reïncarnatie is voor mij en voor een groeiend aantal mensen vanzelfsprekend

Gisteren mocht is voor de derde keer optreden voor een kring van Industriële Kring Twente IKT). Vijf jaar geleden was ik bij een nieuwjaarsdiner van de IKT- kring West Twente. Eind januari van dit jaar, trad ik op tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de IKT kring Almelo. Gisteren mocht ik optreden voor IKT kring Berkelland. Tegen het einde van mijn optreden stel ik mensen in de gelegenheid om mij schriftelijk een vraag te stellen. Ik probeer de vragen dan te beantwoorden zonder dat ik deze heb gezien. Dat lukt ook deze keer weer aardig goed. Het antwoord op de vraag welkt land er wereldkampioen voetbal wordt moest ik mijn publiek helaas schuldig blijven. Ik heb geen flauw idee.

Gisteren werd er een belangrijke levensvraag gesteld: Is er leven na de dood? Die vraag kon ik volmondig met ja beantwoorden. Natuurlijk kon ik niet te diep ingaan op die vraag omdat ik daar de tijd niet voor had. Daar zou ik bij wijze van spreken een hele cursus over kunnen geven. Ik heb verteld dat ik er niet op uit ben om mensen te overtuigen, maar dat ik mijn opvattingen best wil delen als men mij daarom vraagt. Ik ben ervan overtuigd ben dat er zoiets bestaat dat bekend staat als reïncarnatie bekend straat als. Uiteraard kan ik dat niet wetenschappelijk bewijzen. Wel zijn er heel veel aanwijzingen die reïncarnatie plausibel maken.

In het hindoeïsme en boeddhisme is reïncarnatie een vanzelfsprekendheid. Waarschijnlijk was het dat ook in het oorspronkelijke christendom. Tijdens het concilie van Nicea heeft de toenmalige christelijke kerk besloten dat er geen reïncarnatie bestaat. Sommige aura-readers kunnen bij hun cliënten impressies krijgen van vorige incarnaties van de betrokkene. Bepaalde mensen hebben verifieerbare herinneringen aan vorige bestaanstoestanden. De twee filmpjes bij dit bericht over een peuter die in een vorig leven waarschijnlijk een militaire piloot is geweest zijn in dit verband heel interessant. In een artikel van titus Rivas las ik het volgende

Vanaf de jaren zestig in de vorige eeuw is de Amerikaanse psychiater Ian Stevenson van de Universiteit van Virginia de voornaamste reïncarnatieonderzoeker. Hij verzamelde ongeveer 3000 gevallen van jonge kinderen met herinneringen aan vorige levens. Niet alleen in India en andere Aziatische landen, maar ook in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, de VS, Afrika, Canada en Europa. Veel van die kinderen weten specifieke details van levens van mensen die in hun huidige omgeving volledig onbekend zijn. Maar hun herinneringen zijn geen klinische opsommingen van feiten. Ze gaan doorgaans gepaard met sterke emoties en verlangens, bijvoorbeeld rond naaste familieleden of vrienden uit het vorige leven. De herinneringen houden jarenlang aan, hoewel ze vaak vervagen op het moment dat de kinderen naar de lagere school gaan. Sommige kinderen vertonen naast concrete herinneringen ook nog lichamelijke kenmerken die overeen lijken te komen met een dodelijke verwonding uit het vorige leven. Bijvoorbeeld in de vorm van een moedervlek die qua plaats en grootte overeenkomt met een schotwond. Ook zijn er kinderen met aangeboren talenten die uit het vorige leven lijken te stammen, bijvoorbeeld in de vorm van een onverklaarbare muzikale vaardigheid.

Ik geloof niet dat ik, Arend Landman, na mijn dood in een ander lichaam terug kom op aarde. Wel geloof ik dat ik, Arend Landman, nu woont in een een energetisch menselijk stelsel dat ook wel microkosmos of ziel wordt genoemd. Als ik sterf, blijft er van Arend Landman niets over. Alleen de essentie van de ervaringen die ik in mijn leven heb opgedaan blijven bewaard in het energetische menselijke stelsel dat ik nu bewoon, en dat zich na enige tijd na mijn dood zich weer zal verbinden met een nieuwe persoonlijkheid.

Is die cirkelgang van geboorte en dood… geboorte en dood… enzovoort…. te doorbreken? Jazeker, dat is de diepere betekenis van het christelijke paasfeest, waarin de dood wordt overwonnen. De opstanding is niets iets dat voorbehouden was aan Jezus. Ieder mens wordt vanuit zijn diepste innerlijk geroepen om vrij te komen van het wiel van geboorte en dood. Volgende week zal ik daar verder over uitweiden in het bericht over de esoterische betekenis van pasen.

Explore posts in the same categories: spiritualiteit, wetenschap

2 reacties op “Is er leven na de dood? Reïncarnatie is voor mij en voor een groeiend aantal mensen vanzelfsprekend”


  1. […] ontkende dat. Het feit dat die vraag gesteld werd is een indicatie dat in die tijd de leer van de reïncarnatie bekend was in toenmalige […]


  2. […] De start van de opleving van het spiritisme in de negentiende eeuw wordt wel gedateerd op 31 maart 1848. Toen werd de familie Fox in Hydesville in de staat New York in de Verenigde Staten bezocht door klopgeesten. Onder andere door middel van seances werd via een medium contact gezocht met de ‘geesten’ overledenen. Het is veel voorgekomen dat er tijdens seances bedrog in het spel was. Dit komt bijvoorbeeld mooi tot uitdrukking in een recente geromantiseerde film over het leven van de wereldberoemde goochelaar en ontsnappingskunstenaar Harry Houdini. Veel spiritisten geloven in reïncarnatie. […]


Plaats een reactie